"Wiosenna pogoda" - zajęcia z edukacji ekologicznej - opracowała Ewa Jakubiak
Opracowanie:
Ewa Jakubiak
Scenariusz zajęcia z edukacji ekologicznej w grupie dzieci
5-6 - letnich
Temat zajęcia: Wiosenna pogoda
Cel główny:
Zachęcanie do obserwowania wiosennej pogody.
Odczuwanie nastrojów i zmian w zależności od pogody.
Rozwijanie umiejętności wypowiedzi twórczych językiem muzycznym, plastycznym, poprzez ruch i słowo.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
Rozumie znaczenie gestów, ruchów ciała i wykonywanych czynności.
Wzbogaca słownictwo o wyrazy: zefirek.
Kształtuje umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Słucha ciekawostek na temat roli i znaczenia wiatru w przyrodzie
Rozwija wrażliwość słuchową, doskonali spostrzegawczość wzrokową.
Rozwija sprawność manualną ręki podczas wykonywania pracy plastycznej
Przestrzega zawartych umów podczas zabawy w grupie.
Metody pracy: ekspresyjna, słowna, praktycznego działania
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, nagranie muzyki instrumentalnej padającego deszczu i szumiącego wiatru, koperty (obrazki przedstawiające wiosenne ubrania (płaszczyk, kurtka, berecik lub wiosenna czapka, buty, parasol, spodnie), sylweta chłopca lub dziewczynki, sylwety i obrazki na tablicę, krążki gimnastyczne, kolorowe wstążki (około 12), dużą obręcz, kalka techniczna dla każdego dziecka, szablon parasola dla każdego dziecka, kredki świecowe, papier kolorowy, mazaki, nożyczki, kuleczki z bibuły, kawałki materiałów, klej, naklejki.
Przebieg:
1. Powitanie. Dzieci stoją w kole, recytują grupowy wierszyk, przedstawiając gestem jego treść:
Słonko ma bardzo dobre zwyczaje
dzień dobry mówi gdy rano wstaje.
Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry Wam
słodkiego buziaka każdemu dam.
2. Muzyczny koncert- dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka zachęca je do wysłuchania dwóch nagrań muzycznych związanych z wiosenną pogodą- muzyki instrumentalnej – odgłosy padającego deszczu.
a) Rozmowa na temat treści wysłuchanego utworu:
- Co powiecie o wiosennej pogodzie?
- Czy deszcz padał z równą siłą?
- Jak określamy deszcz gdy pada słabo, a jak gdy bardzo mocno?
b) Wypowiedzi dzieci na temat ilustracji przedstawiającej wiosenną pogodę:
- Jak należy ubierać się kiedy pada deszcz?
- W kopertach znajdują się obrazki przedstawiające różnorodne ubrania i sylwety dzieci. Proszę wybrać właściwe obrazki – ubrania i ubrać kolegę, koleżankę odpowiednio do wiosennej pogody. Wybrana osoba wykonuje to zadanie na tablicy.
c) Zabawa ruchowa „Słonko świeci, pada deszcz”.
Przebieg:
Każde dziecko otrzymuje krążek jako parasol. Na hasło „ słońce świeci” biegają swobodnie po sali. Gdy usłyszą wołanie” deszcz pada” unoszą swoje krążki - parasole nad głową i chowają się przed deszczem zajmując dowolne miejsce w sali.
3. Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel zachęca do wysłuchania drugiego utworu muzyki instrumentalnej- szumiącego wiatru
a) Rozmowa z dziećmi na temat treści wysłuchanego utworu:
- Co powiecie o wiosennej pogodzie?
- Czy lubicie wiatr?
- Czy wiatr wieje z równą siłą?
- Jakie korzyści płyną z pracy wiatru? A jakie szkody?
- Jak można nazwać wiejący wiatr?
b) Zabawa ruchowo- naśladowcza „Taniec wiatru”
Przebieg:
Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy. Dzieli grupę na dwa zespoły.
I grupa- dzieci „Szalonego” wiatru II grupa – dzieci „Zefirka”
„Szalony” wiatr zaprasza swoja grupę do tańca przy nagraniach instrumentalnej muzyki Dziecko występujące w roli wiatru ma założoną obręcz na wysokości pasa, do której przywiązane są kolorowe wstążki. Podczas tańca dzieci trzymając się wybranej szarfy tańczą w rytm muzyki. Potem następuje zmian grup. Grupa „Zefirek” trzymając szarfy wykonuje swój taniec zwracając uwagę na melodię i tempo. Po zabawie dzieci dzielą się własnymi przeżyciami i doznaniami.
4. Praca przy stolikach- dzieci zajmują miejsca przy stolikach, na których znajdują się kalki. Ich zadaniem jest wystukanie palcami rytmu podanego przez nauczycielkę:„Choć deszcz po szybie ścieka- kap, kap, kap, nikt w sali nie smuci się i nie narzeka- kap, kap”.
5. „Mój zaczarowany parasol”- projektowanie parasola z wykorzystywaniem różnorodnych materiałów.
6. Zabawa inscenizacyjna przy piosence „Pada deszccyk” z wykorzystaniem wykonanych przez dzieci parasoli.
Pada, pada deszczyk pada
deszczu już za wiele, deszczu już za wiele.
Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej.
Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej.
Pożycz, pożycz mi babuniu swego parasola, swego parasola,
chociaż deszczyk pada pójdę do przedszkola,
chociaż deszczyk pada pójdę do przedszkola.