Miejskie Przedszkole Nr 25 w Siedlcach

Logo BIP

Miejskie Przedszkole

Nr 25 w Siedlcach

ul. Okrzei 22
08-110 Siedlce

Zapytaj nas
więcej / dodaj wpis

Scenariusze

"Dziecko małym artystą" - opracowała i przeprowadziła Ewa Jakubiak

Opracowała: Ewa Jakubiak Nauczycielka MP Nr 25 w Siedlcach Zajęcie koleżeńskie pod hasłem: „Dziecko małym artystą” przeprowadzone w grupie dzieci 6- letnich Temat zajęcia: Zabawa dydaktyczna: „Podróż do Leśnej Krainy” Cele ogólne:  Ukazanie nowoczesnych i innowacyjnych metod pracy motywujących i aktywizujących dzieci .  Rozwijanie wrażliwości poprzez muzykę, mowę werbalną i niewerbalną, zabawy ruchowe, plastykę - obniżenie napięcia psychofizycznego. Cele edukacyjne:  Integracja grupy- wspólne działanie, przeżywanie wspólnoty.  Doskonalenie wyobraźni muzycznej, kształtowania poczucia rytmu i słuchu muzycznego.  Doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej według metody Dennisona oraz uwagi i wyobraźni.  Doświadczanie ciszy jako przeciwieństwo hałasu według pomysłów M. Montessori.  Przezwyciężanie u dzieci nieśmiałości, zahamowań.  Kształtowanie umiejętności ogrywania wyznaczonych ról.  Wdrażanie do przestrzegania zawartych umów i zasad, wykonywania poleceń nauczyciela.  Dostarczanie przykładów rozwiązywania sytuacji na zasadzie kompromisu i akceptacji.  Globalne czytanie wyrazów.  Rozwijanie u dzieci mocnych stron oraz umiejętności społecznych. Metody pracy: aktywizujące: integracyjne (humor, śmiech), elementy metoda Denissona problemowo- odtwórcza, ekspresyjna, ćwiczeń, zabawy. Forma pracy: indywidualna, indywidualna zróżnicowana, grupowa. Pomoce dydaktyczne: strój wróżki (peleryna, czapka, różdżka); kukiełki: strażnik, król, królowa; sylwety: wiatr, krasnal; dekoracja lasu (kamienie - kule z gazet, sylwety zwierząt leśnych: wiewiórka, jeż); sylwety stóp wykonane z czarnego kartonu, kartki z narysowanymi strzałkami dla nauczycielek, dwa stelaże, trzy obrazki: dom Wiatru, dom Krasnala, Zamek Królewski; napisy do globalnego czytania: Dom Wiatru , dom Krasnala, zamek; liczby: 1, 2, 3; kubek z wodą, dla każdego dziecka: butelki plastikowe; torebki foliowe, wstążki na patyczkach; tace, miseczki (a w niej 10 kasztanów, żołędzie, małe listki, dwa orzechy, figury geometryczne), magnetofon, płyta CD z nagraniami muzyki instrumentalnej, pilot, medale- cukierki na wstążce. PRZEBIEG ZAJĘCIA: Zajęcie prowadzi nauczycielka przebrana za wróżkę 1. Powitanie. Dzieci stoją po obwodzie koła. Wszyscy się witają: W kole wszyscy tu stoimy Każdy czyjąś rękę trzyma. I dzień dobry już mówimy Tak zabawa się zaczyna. 2. Wprowadzenie do zajęcia. Opowiadanie Leśnej wróżki. Dzieci siedzą w kole. Słychać pukanie do drzwi Witam Kochane dzieci. Jestem dobrą wróżką i przyszłam prosić Was o pomoc. Wysłuchajcie mnie uważnie. Pewnego dnia zły, zazdrosny czarodziej rzucił czary na całe królestwo, tylko dlatego, iż jego mieszkańcy to ludzie pogodni i radości. Ich zachowanie bardzo złościło czarownika. Chciałabym, abyście uwolnili mieszkańców od złych czarów i obudzili ze snu. Wybrałam Was drogie dzieci, bo jesteście dzielne, mądre i odważne. Ale pamiętajcie o tym, że ten wielki magik zastawił wiele pułapek w lesie. Udając się w te podroż musicie pilnie uważać, nie hałasować i pilnować się grupy. Po drodze będziecie musiały rozwiązać wiele trudnych zadań. Kto zboczy ze ścieżki zostanie zamieniony w kamień. Musicie dotrzeć do domu nr 1. Powodzenia. 3. Zabawa ruchowa „Podróż do Leśnej Krainy” z elementami zabawy tropiącej . Dzieci poruszają po wyznaczonym szlaku przy dźwiękach muzyki instrumentalnej (las- odgłosy ptaków).Szlak tworzą papierowe kamienie. Kierunek marszu wyznaczają strzałki oraz tekturowe stopy. 4.a. Spotkanie z Wiatrem. Dom Nr 1. Zabawa dźwięko- naśladowcza: „Wiatr”. Nauczycielka odgrywa rolę Wiatru Dzieci wraz z nauczycielka wędrują po lesie po wyznaczonym szlaku tj. kamienną ścieżka przy dźwiękach muzyki instrumentalnej( odgłosy lasu- śpiew ptaków). Kierunek marszu wyznaczają strzałki. Prowadząca uwagę przedszkolaków kieruje na leśny domek. Uczestnicy odgadują kto w nim mieszka. Wspólnie przywołują Wiatr na spotkanie. Panie wietrze, panie wietrze pokaz się, pokaż się. Po przywitaniu wykonują zadania, które Wiatr dla nich przygotował:  Improwizacja tańca „Wiatr- psotnik” z wykorzystaniem kolorowych wstążek przy nagraniu wersji instrumentalnej piosenki „Jesienny kujawiaczek” .  Zabawa „Orkiestra leśna”. Zadaniem dzieci jest naśladowanie odgłosów, jakie wydaje wiatr. (szelest, szum, świst). Nauczycielka dzieli uczestników na dwa zespoły: dziewczynki i chłopców. Dziewczęta otrzymują plastikowe butelki, zaś chłopcy foliowe torebki. Na hasło „wiatr wieje” – dziewczynki dmuchają w butelkę naśladując szum wiatru. Na hasło „wichura” - chłopcy szeleszczą torebkami. Na zapowiedź „huragan” - wszyscy grają, głośno wypowiadając: „sz sz sz ............ 4.b. Odpoczynek na polanie- zabawa z elementami M. Montessori Dzieci siedzą na dywanie w kole. Prowadząca zachęca je do odpoczynku. Wskazuje na kubek zimnej wody do picia i informuje, że będą podawali go z rąk do rąk, tak, aby nie wylać ani jednej kropli. Uczestnicy wykonują to ćwiczenie w wielkim skupieniu i ciszy. Po czym wyruszają w dalszą podróż. 4.c Spotkanie z Krasnalem. Dom Nr 2. Nauczycielka odgrywa rolę Krasnala. Dzieci wraz z nauczycielka wędrują po lesie po wyznaczonym szlaku- tj. kartonowych śladach przy dźwiękach muzyki instrumentalnej (odgłosy lasu- śpiew ptaków). Kierunek marszu wyznaczają strzałki (dzieci maszerują w odmiennym kierunku ). Nauczycielka zachęca wszystkich do odpoczynku na polanie. Uwagę przedszkolaków kieruje na leśny domek. Uczestnicy odgadują kto w nim mieszka. Poznają Krasnala, który przygotował dla zadania do wykonania. Oto polecenia:  Dokończ zdanie: Lubię jesień bo .....  Zabawa naśladowczo- ruchowa „Słoń” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Dzieci naśladują zachowanie słonia przy nagraniu muzyki instrumentalnej „Słoń”.  Zabawa „Figurki” .Zadaniem przedszkolaków jest w dowolny sposób za pomocą ciała, gestów, mimiki, mowy przedstawić jesienne drzewa. Dzieci pracują indywidualnie, w parach lub w małych grupach. Tworzą pozycję - jesienne drzewa. Pożegnanie z Krasnalem. 4.d. Spotkanie ze Strażnikiem. Dom Nr 3. Nauczycielka odgrywa rolę Strażnika. Nauczycielka w roli strażnika informuje sześciolatki o kolejnym zadaniu do wykonania. Zwraca uwagę na zwyczaje panujące w Leśnej Krainie. Zachęca uczestników wyprawy, aby przygotowały niespodziankę dla królewskiej pary. Podkreśla, iż mogą ją wykonać z materiału przyrodniczego, którego nie brakuje w lesie, a z którym dzieci chętnie obcują. 5. Praca plastyczna z materiału przyrodniczego przy akompaniamencie muzyki instrumentalnej Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi znajduje się taca oraz pojemniki z materiałem przyrodniczym. Prowadząca zachęca je do wykonania niespodzianki dla królewskiej pary. Dzieci wykonują pracę plastyczną przy nagraniu muzyki instrumentalnej „Jesienna poleczka”. 6. Spotkanie z królewska parą. Nauczycielka odgrywa rolę Królowej i Króla Dzieci witają królewską parę – wykonują piękny ukłon. Król wraz z Królową oglądają niespodzianki przygotowane przez nich samych. Wyrażają własną opinię na temat wykonanych prac. 7. Podsumowanie celu podróży. Wręczenie orderów Królowa dziękuje dzieciom za wykonanie zadania i pomoc w odczarowaniu mieszkańców Leśnej Krainy. Przedszkolaki ustawiają się w dwóch szeregach, naprzeciw siebie. Król i królowa odznacza uczestników wyprawy królewskim medalem odwagi. Pożegnanie królewskiej pary. 8. Zakończenie. Podsumowanie pracy. Pożegnanie uczestników zabawy Prowadząca zabawę informuje wszystkich o zakończeniu podróży i powrocie do przedszkola. Dziękuję za wspólną zabawę. Dzieci dokonują samooceny zajęcia. Uczestnicy zabawy żegnają gości.

Pozostałe informacje
Korzystając z naszej przeglądarki wyrażają Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Używamy ich do celów statystycznych. W programie służącym do obsługi stron internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Rozumiem