Opracowała i przeprowadziła: Agnieszka Dmowska SCENARIUSZ ZABAWY DYDAKTYCZNEJ Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH „ZABAWY DŁUGOŚCIĄ” Cele: - zapoznanie z dawnymi sposobami mierzenia długości: stopa, łokieć, dłoń - poznanie narzędzi do pomiaru długości” metr krawiecki, linijka, metrówka, miara stolarska - kształcenie umiejętności posługiwania się poznanymi narzędziami pomiarowymi, - wdrażanie do dokładnego wykonywania pomiarów Cele operacyjne: dziecko: - dokonuje pomiaru łokciem, stopą i narzędziami pomiarowymi - zna różne rodzaje miar, - rozumie, że pomiar jest niezbędny w różnych sytuacjach życiowych - porównuje, analizuje, wyciąga wnioski Metody: czynne, słowne, oglądowe Formy: zajęcia z całą grupą, indywidualne Środki dydaktyczne: stolik, dywan, biurko, drzwi, linijka, miara krawiecka i stolarska, taśma miernicza PRZEBIEG: 1. Rozmowa na temat potrzeby mierzenia Dzieci siedzą na krzesełkach wokół dywanu. Nauczycielka opowiada jakie zadanie mamy dzisiaj do wykonania: mamy zmierzyć kilka rzeczy w Sali. Mam tylko mały problem: Nie wiem jak to zrobić? Pytanie do dzieci: Czy macie jakiś pomysł? 2. Poznanie starych metod pomiaru długości: Mierzenie stopą, łokciem, dłonią Nauczycielka opowiada jak to kiedyś ludzie mierzyli różnymi sposobami: stopa za stopą, dłonią, łokciem. Pytanie do dzieci: Czy to prawidłowa miara i czy chcecie tak zmierzyć te rzeczy? Dzieci łącząc się w pary mierzą dywan, stolik, ławkę. 3. Porównywanie pomiarów połączone ze stwierdzeniem że pomiary nie są dokładne. Nauczycielka omawia pomiary i prosi o zmierzenie wysokości drzwi. Dzieci nie są wysokie i nie potrafią dostać do najwyższego miejsca. 4. Poznanie współczesnych dokładnych narzędzi pomiarowych Nauczycielka pokazuje i omawia narzędzia pomiarowe współczesne i dokładne. 5. Oglądanie narzędzi ze stwierdzeniem, iż na każdym są kreski i cyfry: wyjaśnienie, że tak oznaczają ludzie centymetry Dzieci oglądają narzędzia i opisują je. 6. Osobiste doświadczenia dzieci w mierzeniu długości. Dzieci mierzą różne przedmioty i porównują długości 7. Opowiadanie „Mrówka kupuje działkę” Nauczycielka opowiada O mrówce która chciała kupić działkę. Szukała i znalazła działkę która jej się bardzo podobała. Właścicielem działki był słoń. Słoń kazał wymierzyć działkę mrówce stopami. Dlaczego tak kazał słoń a nie mierzył sam? 8. Odpowiedź na pytanie: dlaczego mrówka nie kupiła działki od słonia” 9. Podsumowanie zajęcia. Powtórzenie nazw narzędzi i określenie czy są dokładne? Czy centymetr na miarce krawieckiej czy linijce jest takiej samej długości?