Scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich z zakresu kształtowania pojęć matematycznych
Temat: „Głośno – cicho – w sam raz” – dostrzeganie i nazywanie kontrastów Cele: Dostrzeganie kontrastów i przeciwieństw Nazywanie kontrastów dotyczących natężenia dźwięku Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach życiowych Nazywanie doznań: „bardzo głośno – źle, bardzo cicho – także źle”, w sam raz Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD kartoniki z buziami uśmiechniętymi i smutnymi, krążki gimnastyczne Metoda: problemowa, aktywizująca, praktyczna Przebieg zajęcia: 1. Powitanie dzieci piosenką „Wszyscy są, witam was…” 2. Na środku sali stoi magnetofon, nauczycielka zwraca się do dzieci słowami: „słuchajcie uważnie…”, następnie przekręca regulator głosu tak, że dzieci zasłaniają uszy broniąc się przed głośnym dźwiękiem. Wyłączając radio stwierdza: „Było głośno, bardzo głośno. Teraz jest cicho… wyłączyłam magnetofon” 3. Następnie prosi dzieci o ciszę, mówiąc „Słuchajcie uważnie, może coś usłyszycie”, delikatnie wzmacnia głos w magnetofonie, do momentu aż dzieci potwierdzą, że słyszą muzykę. 4. Chętne dzieci powtarzają sytuację dotyczącą regulowania głośności 5. Zabawa „Cicho – głośno” z wykorzystaniem krążków gimnastycznych: Dzieci chodzą po sali z krążkami na głowach, na hasło „cicho” zatrzymują się, zdejmują krążek z głowy i trzymając go jedną ręką, drugą delikatnie stukają w niego opuszkami palców, natomiast na hasło „głośno” starają się stukać jak najgłośniej. 6. Zabawa „Koty rozmawiają cichutko i głośno” 7. Podsumowanie zajęcia i jego ocena przy pomocy kartoników z buziami