Cele ogólne: Kształtowanie pojęć matematycznych poprzez ruch i aktywność własną dzieci. Kształtowanie umiejętności współpracy i działania w grupie. Pobudzanie wyobraźni, budowanie emocji i wyzwalanie energii. Dyscyplinowanie grupy. Cele operacyjne(dziecko): Przyjmuje aktywną postawę w trakcie zajęcia. Wykonuje postawione zadania do wykonania Uważnie słucha instrukcji słownej nauczycielki. Uczestniczy w zajęciach i zabawach ruchowych. Uwalnia napięcie z całego ciała. Ćwiczy koncentrację , uwagę i pamięć. Ćwiczy koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową. Rozpoznaje kolory. Układa i przelicza elementy. Realizuje podany rytm. Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym. Zna kolejność dni tygodnia. Rozróżnia stronę prawą i lewą. Metoda: podająca: pogadanka, wyjaśnienie; praktyczna; eksponująca: pokaz Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą, ćwiczenia indywidualne Środki dydaktyczne: wiatrak matematyczny, fasolka, kasztany, tekst wiersza, historyjka obrazkowa, pacynka misia, płyty CD, spinacz, Przebieg zajęć: 1.Porządkowanie sali przy piosence „Nasze skarby już zbieramy…” 2. Rozpoczęcie zajęć piosenką wyciszanką „Sza, sza szary zając…” 3.Zabawa „Powitanka” „Proszę żeby przywitały się i pomachały do mnie dzieci , które maja wstążkę w kolorze białym, brązowym.. 4. Zagajenie - powitanie z gościem- misiem Haribo – mistrzem matematyki w krainie misiów. 5.Zabawy z wiatrakiem matematycznym • „Liczy krupa” - Każde dziecko zajmuje miejsce przy jednej wstążce i otrzymuje liczmany: kasztany. Nauczyciel prosi aby każde dziecko nazwało cyfrę przy której siedzi i pokazało ją na palcach. Następnie prosimy aby każdy ułożył na swojej wstążce tyle kasztanów ile wskazuje cyfra. Kolejny etap zabawy to odłożenie liczmanów i przesunięcie się o jedno miejsce w prawo. Nauczyciel prosi o ułożenie kasztanów np. o 3 więcej niż wskazuje liczba, o 1 mniej itp. • „Rytmy” - Chodzenie po wstążkach według podanego rytmu np .biały, żółty, czerwony lub kwadrat, kółko , serce. - Każde dziecko zajmuje miejsce przy jednej wstążce i otrzymuje liczmany: kasztany i fasolki. Nauczyciel podaje rytm ,który dziecko musi ułożyć na wstążce np.: - ułóż na wstążce taki wzór : kasztan, kasztan, fasolka, kasztan, kasztan, fasolka. Nauczyciel zadaje pytania :Co będzie po kasztanie? Co będzie po fasolce. • „Jedzie pociąg” Dzieci poruszają się śpiewając piosenkę „Jedzie pociąg z daleka ” Po końcowych słowach piosenki wszyscy zatrzymują się , nauczyciel mówi „Stacja” – serduszka , kwadraty itp. dzieci które maja z tym symbolem wstążkę rzucają ją na podłogę” i biegną poszukać najbliższej wolnej . • „ Schody” Dzieci siedzą w luźnej grupie. Dwójka dzieci staje na wstędze z nr. 1 .Na wstążce z nr. 9 siedzi miś którego dzieci muszą uratować, żeby to zrobić trzeba dotrzeć do dziewiątego schodka, by uratować np. głodnego misia. - zabawa muzyczno- ruchowa „Kogut rządzidło” • „Kolorowy tydzień” – Dzieci siedzą na dywanie obok wiatraka. Losują karteczkę z nazwą dnia tygodnia. Następnie wspólnie recytują wiersz J. Brzechwy „Tydzień”. Gdy usłyszą podczas recytacji nazwy poszczególnych dni tygodnia ustawiają się na szarfach z odpowiednią cyfrą(od1 do7”)np. poniedziałek to 1-szy dzień tygodnia , wtorek 2- gi. 6. Zabawa muzyczno- ruchowa „Urzędnik” 7. Zakończenie zajęć „Iskierką przyjaźni” i słodkim poczęstunkiem od misia Haribo.