„ Europa moim domem” - opracowała Agnieszka Mocior. Scenariusz z zakresu edukacji europejskiej dla grupy 6 – latków. Przygotowała: Agnieszka Mocior. Temat: „Europa moim domem” Cel ogólny: Wzbogacanie wiadomości dotyczących Unii Europejskiej Cele operacyjne: Dziecko: Zna symbole narodowe Polski; Rozumie, że należ y do jednej Ojczyzny, którą jest Europa, Rozróżnia rejestr dźwięków: wysoki, niski; Zna symbole Unii Europejskiej; Rozróżnia flagi wybranych państw europejskich, Współpracuje w grupie, Umie rozwiązać krzyżówkę, rebus, ułożyć obrazek z części, Potrafi prawidłowo odczytać rozwiązanie Wie, czym się charakteryzują niektóre państwa należące do Unii Europejskiej; Środki dydaktyczne: Kaseta z nagraniem hymnu UE i muzyką typową dla krajów należących do UE, flaga UE, puzzle, mapa konturowa Europy, kontury wybranych państw, koperty, flagi państw: Polska, Dania, Włochy, Holandia, krzyżówka, pocięte kartoniki z sylabami, klocki lego, składniki na sałatkę, materiały na wiatrak, worek niespodzianek”, Przebieg zajęcia: 1. Powitanie „Iskierką radości”. 2. Nauczyciel prosi dzieci by przypomniały symbole narodowe Polski wykorzystując „worek niespodziankę” – godło, flaga, stolica, hymn Polski. 3. Zabawa ruchowa „ Wysokie i niskie dźwięki”; 4. Wprowadzenie do tematu poprzez wysłuchanie wersji instrumentalnej hymnu UE „Oda do radości”. Dzieci rozwiązują rebus, którego hasło, jest tytułem wysłuchanego utworu. Nauczyciel informuje, że UE ma równie swoją flagę, a wygląd jej, dzieci poznają, gdy ułożą ją z pociętych części obrazka. 5. Nauczyciel dzieli grupę na 3 zespoły wg wylosowanych flag państw: Holandia, Dania, Włochy. 6. Zabawa ruchowa z piłką. Nauczyciel trzymając w rękach piłkę rzuca do wybranego dziecka mówiąc rymowankę: Niechaj piłkę szybko złapie, ten, kto państwo ma takie … Dania 1, 2, 3 piłkę łapiesz! 7.Nauczyciel rozdaje koperty z zadaniami, na kopercie znajduje się flaga państwa, z którym zostały zidentyfikowane osoby do danego zespołu. Poleca otworzyć koperty i wykonać zadania. Zadanie pierwsze jednakowe dla każdego zespołu. Na tablicy nauczyciel zamieszcza dużą, konturową mapę Europy, poleca każdemu zespołowi zamalować kontur swojego państwa, dopasować i przypiąć do konturu Europy. Sam zamalowuje kontur Polski. Zadanie drugie różne dla każdego zespołu: I zespół – Holandia – rozwiązanie zagadki, wykonanie wiatraka z rolki po papierowym ręczniku i kartonu; II zespół – Dania – wykonanie budowli z klocków lego; III zespół – Włochy –dzieci odczytują hasło z sylab(makaron), robią prostą sałatkę makaronową; 8. Nauczyciel prosi przedstawicieli grup o prezentację efektów pracy. 9. Nauczyciel zaprasza do zabawy pt. „Podróż pociągiem”. Zabiera kolejno do pociągu dziecko, które wymienia nazwy kojarzące się z państwem, w którym, zatrzymuje się pociąg np., stacja Dania – „Legoland”. 10. Zakończenie zajęć przy pląsach muzyki różnych państw i poczęstunku(„Sałatka makaronowa”).