Opracowała Maria Cisłak Scenariusz zajęć dla grupy 5- latków Temat: ,, Jestem Polakiem – Europejczykiem’’ Cel ogólny : - zapoznanie z mapą Europy i flagą Unii Europejskiej Cele operacyjne: - dziecko potrafi opisać wygląd flagi UE, - potrafi samodzielnie wykonać pracę plastyczną, - zna różne środki lokomocji, - porusza się rytmicznie w takt muzyki. Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania. Formy pracy: indywidualna, zespołowa. Środki dydaktyczne: mapa krajów UE, flaga UE, emblematy przedstawiające różne pojazdy po jednym dla każdego dziecka, granatowy i żółty papier, patyki, klej, nożyczki. Przebieg zajęć: 1. Nauczyciel opowiada dzieciom, że od kilku lat Polska należy do wspólnoty krajów UE, wskazując na mapie wybrane państwa. Podkreśla, że dzięki tej przynależności możemy swobodnie podróżować po Europie, poznawać kulturę i podziwiać piękno krajobrazów innych zakątków naszego kontynentu. Możemy też bez problemu kupić w naszych sklepach różne towary pochodzące z innych państw np. owoce, kosmetyki, artykuły spożywcze i przemysłowe. Tak samo polskie wyroby dostarczane są do sklepów krajów unijnych. Ponadto wielu Polaków może pracować poza granicami naszego kraju. 2. Zabawa ruchowa ,, Zwiedzamy kraje Unii Europejskiej”. Dzieci wybierają po jednym emblemacie pojazdu, którym będą podróżować ( autobus, pociąg, rower, motocykl, samolot, statek) i ustawiają się przed mapą. Nauczyciel wskazuje wybrany kraj UE np. Francję i pyta: czym możemy pojechać do tego kraju? Dzieci z emblematami pojazdów lądowych i samolotu poruszają się po sali w rytm dynamicznej muzyki. Po chwili wracają na miejsce. Następnie nauczyciel wskazuje kolejne kraje lądowe. Przy wskazaniu Wielkiej Brytanii, Irlandii i Danii zwraca uwagę, że są one oddzielona od Polski morzem, dlatego należy się zastanowić czym można tam dojechać? Dzieci z emblematami samolotów ,, odpalają silniki” i rozpoczynają lot do krajów wyspiarskich w takt muzyki. 3. Nauczyciel prezentuje flagę UE, dzieci określają w jakim jest kolorze, jakie posiada symbole, ile ich jest i w jaki sposób są ułożone? 4. Dzieci otrzymują granatowy i żółty papier, szablon gwiazdki, klej, nożyczki, patyki i wykonują samodzielnie flagę. 5. Podsumowanie. Zorganizowanie wystawki prac.