Opracowanie scenariusza :Sylwia Kaszyńska Temat: Podróż do Grecji. Cele ogólne utrwalenie znajomości nazwy poznanego kraju – Grecja, wyglądu flagi, godła, nazwy stolicy – Ateny, położenia Grecji na mapie Europy utrwalenie znajomości charakterystycznych budowli starożytnych (greckie świątynie – Akropol, Partenon, Wieża Wiatrów) szczegółowe - dzieci znają nazwę kraju, jego stolicy, wiedzą jak wygląda flaga i godło Grecji, - potrafią wskazać Grecję na mapie Europy, odczytują wyrazy globalnie (Grecja, flaga,Akropol) - wiedzą ,jakie owoce uprawia się w Grecji - znają slowo-„Dzień dobry” w jęz. greckim - znają podstawowe kolory Cele operacyjne: Dziecko: aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach, zna barwy narodowe Grecji, potrafi wskazać na mapie Europy położenie Grecji, zna nazwę stolicy – Ateny, wie jak wygląda strój narodowy Grecji wie, jak smakuje ser feta, wie, jak wyglądają oliwki, gdzie rosną i jak smakują, potrafi wybrzmiewać głoski w nagłosie, doskonali czytanie Metody: czynne i oglądowe z wykorzystaniem elementów pedagogiki zabawy. Forma: zbiorowa i indywidualna. Pomoce: mapa Europy (wydanie dla dzieci), ilustracje przedstawiające Grecję ( fotografie,), odtwarzacz CD, płyta CD: nagranie muzyki tańca ludowego ( „Zorrba”), sałatka grecka przygotowana przez dzieci woreczki, kosze Uczestnicy: dzieci , rodzice, „prezenterka i podróżniczka” Przebieg zajęcia: 1.Prezenterka zaprasza gości do oglądania znanego programu z cyklu-„Z plecakiem przez Europę” i przedstawia znaną podróżniczkę, którą pyta do jakiego kraju pojadą dzisiaj. 2. Podróżniczka daje dzieciom zadanie do rozwiązania: Proszę odszukać państwo zaczynające się na literkę taką, jaką macie przed sobą. Co to za literka? 1. Zabawa dydaktyczna „Co to za państwo?” – dzieci szukają państwa na literę „G’ , gdy odnajdują Grecję podróżniczka wzbudza zainteresowanie tym krajem. Gdzie ten kraj się znajduje? 2. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem „Europa” 3. Odszukiwanie i wskazywanie na mapie Europy położenie Grecji. 4. Zabawa ruchowa pt.: „Lot balonem do Grecji”. Lądowanie w Grecji 5. Pokaz flagi greckiej, prezentacja greckiego powitania „Kalimera 6. Pokaz zabytków, krótka informacja o każdym z nich Akropol Teatr grecki Kamieniczki Góra Olimp9najwyższy szczyt Grecji) Najważniejszym bogiem był , zgadnijcie, biorąc z nazw pierwszą głoskę Zegarek ekran ul sanki (ZEUS) Zdjęcia greckiej porcelany 6.Zabawa „Rzeźbiarze” 7. Prezenterka-Doszły mnie słuchy,że Grecy mają też piękne stroje ludowe i taniec „Zorba” 8. Wspólny taniec dzieci i rodziców w dwóch kołach. 9 Zabawa ruchowa pt. „Spacer brzegiem mórz”. Zbieranie muszli – wypowiadani się na temat, „Co mówi twoja muszla”. (Oglądanie muszli, porównywanie kształtów, kolorów, liczenie, tworzenie zbiorów.). 10. podrózniczka zaprasza do Tawerny 11„ Wizyta w nabrzeżnej Tawernie”: opis wyglądu greckiej porcelany, amfory degustacja oliwek (opisywanie wyglądu, kształtu, smaku oliwek oraz właściwości), degustacja sera feta (poznanie właściwości, smaku i potraw greckich), Czytanie napisów:ser, oliwki, winogrona, waza Z Grecją kojarzą się igrzyska olimpijskie 12 „Mała olimpiada” – zawody sportowe: rzut woreczkiem do celu, skok w dal z miejsca, 13 Zabawa ruchowa pt.: „Defilada zwycięzców”. 14 Prezenterka:Z tego co wiem rozkoszowała się pani nie tylko zabytkami, tańcem ale i greckimi potrawami 15 Podróżniczka-Tak do moich ulubionych potraw zaliczam sałatkę grecka i zapraszam wszystkich na ucztę na górę Olimp 16.Powrót do Polski – zabawa ruchowa pt.: „Lot samolotem”.