Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 5- latków Temat: Czystość wokół mnie - higiena otoczenia. Cele: Kształtowanie postawy prozdrowotnej; Poznawanie podstawowych zasad higieny otoczenia; Rozwijanie aktywności poznawczej; Rozwijanie aktywności twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia oraz wykorzystywanie dziecięcej ekspresji. Metody: Metoda organizacji środowiska; Metoda przekazu wiedzy; Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu; Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych; Metody aktywizujące. Formy aktywności dziecka: - językowa; - plastyczna; - ruchowa. Środki dydaktyczne: Książeczka Krystyny Kamińskiej Wszystko powinno być czyste, to oczywiste!, szczotka, ściereczka, wybrane środki czystości, kaseta video z filmem edukacyjnym. Sytuacja wychowawczo - dydaktyczna 1. Powitanie - dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała, np. nos z nosem, łokieć z łokciem. 2. Nauczycielka opowiada historię Ani - małej dziewczynki, która bardzo bałagani i nie umie utrzymać porządku. 3. W pokoju pełnym papierków i rozrzuconych zabawek śpi mała Ania. W nocy przyśniło się dziewczynce, że jej lalki są bardzo smutne, ponieważ mają nieuprane sukienki oraz nieuczesane włosy. Nie mogą się też napić herbaty, bo filiżanki nie są umyte. Lale, które mają dość takiego bałaganu, wyruszają na poszukiwanie innej dziewczynki, by zaopiekowała się nimi. Rano Ania budzi się bardzo wystraszona. Boi się, że taka sytuacja może wydarzyć się w rzeczywistości. W jej pokoju panuje nieporządek. Dziewczynka szybko wyciera kurze, zbiera papierki i wrzuca do kosza na śmieci. Potem pierze sukienki lalek i myje serwis do herbaty. Otwiera okno i wietrzy pokój, by można było oddychać świeżym powietrzem. 4. Po wysłuchaniu historii Ani dzieci oglądają film edukacyjny, na podstawie którego dowiadują się, jak dbać o czystość. 5. Na zakończenie dzieci kolorują dowolny obrazek z książeczki K. Kamińskiej Wszystko powinno być czyste, to oczywiste!. Oczekiwane rezultaty aktywności: Wiedza o zdrowiu i sposobach dbania o zdrowie; Poznanie zasad higieny; Podstawowe umiejętności dbania o czystość; Utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną czystość otoczenia; Wiedza o korzystaniu z wybranych środków czystości. Opracowała Jolanta Radzikowska