Scenariusz zajęć dla grupy 5- 6-latków z zakresu kształtowania zachowań prozdrowotnych Temat: Dbajmy o zęby Cele operacyjne: Dzieci będą: • Wiedziały, jak należy dbać o zęby • Potrafiły rozpoznać i przeczytać własne imiona oraz imiona kolegów z grupy • Ćwiczyć pisanie stosując kształty przypominające litery • Udawać, że czytają broszury z prawidłowymi technikami mycia zębów. Przebieg zajęć: -Śpiewanie przez dzieci wcześniej wyuczonej piosenki-„Szczotka, pasta, kubek ciepła woda...” -Pytania otwarte-Swobodna rozmowa nauczyciela z dziećmi: • Dlaczego musimy myć zęby? • Dlaczego używamy pasty do zębów? • W jaki sposób rosną zęby? • Ilu zębów potrzebujesz? -Tworzenie książek (indywidualnie przez każde dziecko)-Tytuł książki- MÓJ ZĄB. Każde dziecko dostaje 5 kartek, spiętych ze sobą. Na każdej kartce jest narysowany ząb. Dzieci muszą na każdej z kartek narysować jakąś historię związaną z ich własnymi zębami. Jeśli dziecko potrafi samo podpisuje się na książce, jeśli nie, pomaga mu w tym nauczyciel. Nauczycielka wybiera losowo kilka książek. Dzieci odczytują imię autora książki, który opowiada swoja historię. Inne historie można czytać w następnych dniach. -Lista zagubionych zębów(książka grupowa)-Każde dziecko wycina ząb z przygotowanego wcześniej szablonu. (kształt zęba rysują dzieci) Nauczyciel zapisuje, kiedy każde z dzieci zgubiło ząb. Dzieci mogą podpisać swoje papierowe zęby. Nauczyciel tworzy książkę zgubionych zębów. -Swobodna rozmowa z dziećmi na temat: Jak należy się odżywiać, aby mieć zdrowe zęby, a czego należy unikać. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że okres 6-lat, to czas kiedy zęby mleczne wypadają, bo zaczynają rosnąć zęby stałe. Nauczyciel rozdaje dzieciom broszury ilustrujące prawidłowe techniki mycia zębów. Dzieci je oglądają i wykazując zainteresowanie udają, że je czytają.(scenka pantomimiczna). -Dodatkowe zabawy: W piaskownicy umieszczamy szczoteczki do zębów i puste butelki po napojach, z odciętą górną częścią. Pozwalamy dzieciom poćwiczyć na nich mycie zębów.